Dwa nadchodzące silne trendy – uczciwość i ekologia

Trend naturalności i ekologii ma się doskonale nie tylko w przemyśle spożywczym, lecz także w kosmetycznym. Wartość rynku kosmetyków naturalnych i organicznych rośnie z roku na rok, nie tylko ze względu na coraz większą świadomość i zainteresowanie konsumentów, lecz także ze względu na coraz większy asortyment tych produktów na półkach drogerii.

Wielu konsumentów kojarzy kosmetyki naturalne z tymi, które są zdrowsze, skuteczniejsze i mniej szkodliwe dla środowiska. W dobie pandemii ludzie bardziej chcą dbać o zdrowie i samopoczucie, bardziej dbają o odporność, dzięki czemu chcą także wybierać kosmetyki wyższej jakości, mniej przetworzonych i więcej naturalnych. Następstwem ekologicznych wyborów konsumentów jest większe zainteresowanie „less waste”, czyli ograniczanie odpadów powstających na skutek używania kosmetyków, jak i „waterless”, co oznacza produkty, przy których produkcji ograniczono zużycie wody, takie jak: mydła, szampony i odżywki do włosów w kostkach.

Wraz z ekologicznym podejściem do produktów kosmetycznych, świadomość konsumentów nadal będzie rosła. Oprócz analizowania składu według INCI, będą chcieli oni weryfikować, czy marka działa etycznie wybierając składniki, procesy produkcyjne, oraz opakowania nieszkodliwe dla środowiska naturalnego. Użytkownicy kosmetyków będą zwracać uwagę na to, aby produkt miał jak najprostszy, bezpieczny skład ale też nie był zagrożeniem dla wód i oceanów.

Oprócz działań konsumentów na własną rękę, chcą oni, aby marki kosmetyczne były jak najbardziej transparentne, a nawet zapewniały edukację i ciągły dostęp do informacji, na jakiej podstawie dane deklaracje marketingowe zostały umieszczone na opakowaniu. Dotyczy to zarówno działania preparatu, ale także na jakiej podstawie produkt został uznany za naturalny lub organiczny, cruelty free czy wegański.

Marki kosmetyczne stoją przed nie lada wyzwaniem, aby sprostać oczekiwaniom coraz bardziej świadomych oraz wymagających konsumentów. Muszą one budować zaufanie, zapewniać, że kosmetyk jest bezpieczny, dokładnie przebadany, a jego składniki i opakowania nie szkodzą środowisku.

Anna Kuczyńska
Technolog

Zobacz nasze pozostałe wpisy na blogu